7 tecken på att du behöver investera i en ny hemsida

Hur ser din hemsida ut?

Beter du dig om en struts och stoppar huvudet i sanden så att du slipper se problemen?

Borta är de dagar då du kan uppdatera din webbplats en gång om året och kalla den “bra”. Det är viktigare nu mer än någonsin tidigare att se till att du har nytt innehåll på din webbplats.

Om ditt företags webbplats har följande 7 problem kan det vara dags att ta det till nästa nivå och investera i webbdesign.

  1. Innehållet på webplatsen är gammalt.
    Blir du glad när du spenderar din dyrbara tid på en hemsida och informationen där är inaktuell? Generellt sett så gillar människor att använda webbplatser som en plattform för att hålla sig uppdaterad om aktuella händelser och nyheter. Detta innebär att ansvaret för att tillhandahålla nytt innehåll blir allt viktigare.  Webbdesign kommer att möjliggöra ett bra ställe att implementera detta nya innehåll. Innehållet måste också vara relevant för företaget och inte fluff som skall fylla ut hemsidan.
  2. Din webbplats har dålig SEO.
    Korrekt utförd SEO genererar ditt företag nya målgrupper. Det sker genom att dina nyckelord och ämnen implementeras  så att du hjälper användare att enklare hitta din webbplats och därigenom ditt företag. Ju bättre din SEO är, desto högre kommer din webplats i sökresultaten när människor letar efter din produkt, tjänst eller företag. Bra webbdesign hjälper att öka din SEO mer än du tror.
  3. Din webbplats är inte responsiv. Antalet användare som använder sin telefon eller surfplatta för att titta på din webbplats ökar i alarmerande takt; responsiv design gör det möjligt för dem att se din webbplats på ett optimalt sätt på sina mobila enheter. Korrekt webbdesign är avgörande så att alla webbplatsanvändare kan se din information utan att distraheras av en dålig layout.
  4. Ditt varumärke används inkonsekvent på webbplatsen. Om din webbplats inte är uppdaterad färgar det av sig på ditt varumärke. Din webbplats är det bästa sättet att visa dina värderingar, uppdrag, innehåll etc. för att garantera att ditt varumärke är välkänt. När ditt varumärke behandlas korrekt är det lättare att få förtroende för din webbplats och för informationen på den. Det är viktigt att allt är sammanhängande, stavat korrekt och lätt att navigera. Genom konsekvent webbdesign kan ditt varumärke genomsyra alla sidor.
  5. Dina konkurrenters webbplatser ligger steget före. Att se till att ditt företag eller tjänst kan nå din målgrupp är viktigt, och bra genomtänkt webbdesign gör att ditt företag kan vara sökbart (detta faller i linje med SEO – punkt #2).
  6. Din webbplats använder för närvarande en gammal layout. Att hålla sig fräsch är nyckeln i webbplatsdesign. Webbdesignen ser till att ditt övergripande utseende uppdateras. Att använda aktuella teckensnittstyper för att göra ditt företag synligt är en del av detta. En bra mall som gör det möjligt för användare att navigera på ett förståeligt sätt är en annan viktig del.
  7. Din websida har inga bilder. Många människor lär sig visuellt. Människor graviterar mot att titta på bilder och videor. Vi förstår att det ibland är besvärligt att regelbundet uppdatera bilder, men lagerfoton finns tillgängliga att köpa på webbplatser som Shutterstock eller iStock. Det är dock viktigt att notera att om du väljer att använda lagerfotografering bör du välja bilder som matchar den demografiska grupp du vill nå. Webbdesign låter dina bilder “lysa” genom att markera dem på ett framträdande sätt, samtidigt som du ser till att dina sidor inte är för tunga att ta sig igenom.

Om något av detta gäller för ditt företags nuvarande webbplats kan det vara dags att överväga att investera i professionell webbdesign. Kom ihåg att sen blir bara senare…

Vad är utmanande för ditt företags webbplats? Vilket upplever du är största problemet med sin webbplats?