Varför rankar inte min hemsida på Google? 

Jag fattar … du har en snygg webbplats som du är stolt över.
Men du känner dig ordentligt frustrerad.

Ingen kan hitta dig på Google.

Du kan ha den snyggaste webbplatsen i världen, men om folk inte hittar dig online får du inga gör du inga försäljningar. Du får inte heller några förfrågningar som leder till försäljningar. Syns du inte – finns du inte.

Som en webbdesignbyrå vilken också är specialiserad på SEO får FNITTER&Co. hela tiden av frågor av potentiella kunder:


“- Varför kan de vilka vi vill ska bli våra kunder, inte hitta oss på Google?”


“- Vad behöver och kan vi göra för att få vår hemsida på Googles första sida?”

Google är den mest besökta webbplatsen och den driver majoriteten av söktrafik till webbplatser i hela världen.
Det är därför det är så viktigt att ha en stark närvaro i sökresultaten.

Det är verkligen viktigt att du som företagare förstår vad som är fel med din webbplats och vad du kan göra för att åtgärda den.
Efter att ha granskat hundratals hemsidor under de senaste åren har jag upptäckt att det finns några huvudsakliga skäl till varför din hemsida inte rankas bra i sökresultaten.
Så om du är frustrerad över hemsidans prestanda och vill hitta lösningar för att fixa den, har du kommit till rätt ställe.

11 skäl till varför du inte rankar på Google

 

1. Konkurrenter

Vissa branscher är svårare än andra, och vissa av dina konkurrenter kan ha en enorm marknadsföringsbudget bakom sig. Det är kanske därför du inte rankas på första sidan för dina viktigaste sökord.

Hur kan du upptäcka dina konkurrenter? 

En enkel Google-sökning efter dina huvudprodukter eller tjänster ger dig en indikation på storleken och vikten på din konkurrens.

Ta en titt på sökningen nedan för “sängar till salu”.


Som du kan se är antalet resultat löjligt (över 768 000). Även om många av dessa resultat inte är relevanta, konkurrerar du fortfarande med sådana som IKEA, Hästens och Sova. Dessa är alla stora organisationer, och chansen att du får din webbplats för småföretag på första sidan är liten till ingen.

 

Tips – Så konkurrerar du bättre

Du kan försöka fokusera på ett visst segment av din målmarknad.
I stället för att försöka ranka Sverige med nyckelordet “Sängar till salu” kan du istället fokusera på en lokal publik, till exempel “Sängar till salu i [orten du finns i ]”.
Om du går efter en mindre marknad är det mindre konkurrens och större chans att rankas högre för den geografiska platsen.

Ett annat alternativ skulle vara att hitta en nisch inom din bransch. I stället för att sikta på “Sängar till salu” kan du gå till “Barnsängar till salu”.

 Det är mycket mindre konkurrens för sökningar som är mer specifika, och det ger dig större chans att prestera bra i sökresultaten.
Du måste vara realistisk, och om dina konkurrenter alla är stora organisationer, kan du behöva justera din strategi. 

I det långa loppet kommer du att tacka mig!

2. Google har inte indexerat din webbplats

Om du har en helt ny webbplats och inte syns på Google kan det bero på att Google inte har listat dig ännu.

Hur du tar reda på om din webbplats är indexerad.

Så, hur vet du om din hemsida är listad på Google?

Du kan ta reda på det med hjälp av följande prefix i en google-sökning.
site: dinhemsida.se (utan “www.” och “/”)


Om du kan se att din hemsida visas i sökresultatet och du är högst upp, har du inget att vara orolig över. Det betyder att din hemsida är indexerad.

Vanligtvis ser du en fullständig lista över alla dina webbsidor. Det är det som du vill.

Å andra sidan, om du inte är först i sökresultatet på Google för din hemsida, så är det troligt att Google inte ännu har indexerat din den.

Tips – Så indexerar du din hemsida på Google

Google lär så småningom hitta din webbplats ändå, men det kan ta några veckor. Inte bara det, om något är fel på din webbplats kommer du inte att veta om förrän veckor senare.

Det bästa du kan göra är att lägga till din webbplats i Google Search Console (tidigare var det ett verktyg för webbansvariga) och ge Google Search Console din webbplatskarta.

Detta kommer att berätta för Google vilka sidor du vill visa i deras sökresultat och det kommer att påskynda processen. Där kommer du också att få veta det på din webbplats finns några tekniska fel.

3. Din hemsida är inte mobilanpassad


Det råder ingen tvekan om det: Mobilanvändning överträffar datoranvändningen, vilket är anledningen till att det finns en mobilvänlig webbplats. Om du inte mobilanpassar din hemsida kommer det att påverka din ranking i mobila sökresultat allvarligt.

Helst bör din webbplats vara anpassad för mobiltelefonanvändare. Det betyder att när din webbplats visas på en mobiltelefon eller en iPad kommer den att ta formen av just den enheten. Det skall inte vara jobbigt för besökarna som kräver att man drar och förminskar/förstorar sidan.
Detta är dålig användarupplevelse, och det blir en anledning till att Google kommer att straffa dig.

Hur du vet om din hemsida är anpassad

För att ta reda på om du har en lyhörd webbplats besöker du Googles alldeles egna mobilvänliga testverktyg och anger din webbadress.
Det visar dig antingen att du lyckats eller att du misslyckats.

Tips – Så gör du din hemsida mer anpassad till andra format än en dators.

Om en webbdesigner skapade din webbplats, prata med dem om att göra den anpassad även för mobiltelefon. Om du har tur kommer det inte att bli för dyrt!

Om du använder WordPress och bygger din hemsida själv kan du installera ett nytt WordPress-tema som är anpassat för mobiltelefon. Du kanske också kan behålla samma tema men köper ett extra plugin för att klara det mobilvänliga testet.
I värsta fall kan du behöva bygga om din webbplats.
Det är inte alltid lätt att konvertera en gammal webbplats, så det kan vara lättare och därmed billigare i längden, att spendera pengarna helt på en ny design.

Det är oerhört viktigt för ditt företag att ha en anpassad hemsida för både SEO och som är användarvänlig där kunden känner sig trygg och stannar kvar.

4. Meta taggarna är inte optimerade


Sökmotorer använder metadata för att ta reda på vad din hemsida faktiskt handlar om. Var och en av sidorna på webbplatsen har sin egen uppsättning metataggar och de kan optimeras för att beskriva innehållet på den sidan.

En del av denna information kommer faktiskt att visas i sökresultaten. Därför måste du veta hur du ändrar den eftersom det ofta är det första dina besökare kommer att se före de klickar sig fram till din webbplats.

Dina Title Tags och dina Meta Description

Hur kan du kolla din hemsidas metadata?


Du kan använda
det här verktyget för att samla en lista över dina sidor tillsammans med deras metataggar. Klistra enkelt in dina webbadresser i rutan och klicka på skicka. Du kommer att kunna ladda ner hela listan och se vad Google kan se.

Förutsatt att du använder ett Content Management System som WordPress, så har du enkelt tillgång till inställningarna för varje sida där du kan uppdatera dina metataggar. Det är rätt enkelt att göra men ganska mycket och ibland tidskrävande.

Tips – Hur du kan förbättra dina Title Tags

Dina titeltaggar är extremt viktiga och de kommer att påverka dina sökmotors rankningar beroende på vad du inkluderar i dem. 

Här är 3 tips:

  1. Inkludera de nyckelord som du vill rangordna för

  2. Håll längden under 55 tecken för att undvika att sökmotorerna klipper av texten

  3. Använd en meningsstruktur som “Sängförsäljning på enkelsängar och dubbelsängar” snarare än “Sängar | Enkelsängar | Dubbelsängar | Billiga sängar ”

Tips – Hur kan du förbättra dina Meta descriptions?

Dina metabeskrivningar räknas inte med i din ranking men de räknas med i din klickfrekvens. Det är därför de är viktiga. 

Här 3 tips:

  1. Ställ en fråga? Detta är ett bra sätt att locka din potentiella besökare, t.ex. Varför rankas min webbplats inte på Google?

  2. Håll längden under 155 tecken för att undvika att sökmotorer kortar av den

  3. Inkludera CTA (Call To Action dvs en uppmaning till handling) eller ett telefonnummer som gör det lättare för människor att komma i kontakt

WordPress SEO
Om du använder dig av WordPressplattformen kan du installera ett plugin som heter Yoast SEO. I det kan du göra förändringar i SEO mycket enkelt.
För fler SEO tips kan du läsa den här artikeln


5. Dålig optimering av innehållet (content)
 


Har du optimerat din hemsidas innehåll för sökmotorer?

Tro det eller inte, Google behöver faktiskt din hjälp. Vi skulle vilja tro att de har alla svar, men du har faktiskt lite arbete som du måste göra själv.

Det finns över 200 indikatorer som Google använder för att rangordna din hemsida i sökresultaten. De flesta av dem kan förbättras genom att lägga till och redigera olika element på din hemsida inklusive dina metataggar som vi nämnde i steg 4.

Hur kan du ta reda på om SEO på din sida är dålig?


Du kan använda ett kostnadsfritt verktyg som kontrollerar din SEO-poäng – Använd
WordCounter.
Ange din hemsideadress och placera nyckelordet du vill ranka högt för och tryck på enter. 
Det ger dig en poäng på 100 och berättar vilka områden som behöver din uppmärksamhet.

 

Tips – Så förbättrar du SEO på din hemsida


Jag rekommenderar att du fokuserar på ett huvudämne för varje sida på din webbplats. Allt från sidrubriker, bildfilnamn och interna länkar måste ha det ämnet i sina namn om du vill ha en stark sökmotorrankning.

6. Du har inte tillräckligt god kvalitet på hemsidans innehåll


Hög kvalitet på innehållet gör den största skillnaden i hur bra din hemsida presterar när det kommer till att rankas högt.

Din hemsida måste ha en bra mängd innehåll för att kunna fungera bra i sökresultaten. Folk betalar 1000-tals kronor för en helt ny hemsida med mängder av effekter men sviker sig sedan genom att ha hemsideinnehåll av dålig kvalitet.

FNITTER&Co. rekommenderar att varje sida på din hemsida har minst 300–400 ord content.
Detta kommer att ge Google tillräckligt förtroende att informationen på den sidan är något värdefull. Med färre ord än det, så kommer din hemsida troligtvis inte att rankas bra hos Google.

Hur kollar du antalet ord på hemsidan?

För att räkna antalet ord på varje webbsida på hemsidan kan du använda länken till den här undersidan på WordCounter
Jag rekommenderar att varje sida på din hemsida ska innehålla minst 300–400 ord innehåll. 

Men tyvärr finns det inga helgjutna skrivna regler om det.

Som exempel innehåller de flesta sidorna på min hemsida 500–1000 ord, och några av mina blogginlägg är över 2000 ord (inklusive den här).
Jag tycker personligen att ju längre innehållet är, desto mer användbar information finns det att hitta på sidan. 

Det finns dessutom ett extra SEO-argument för att använda mer innehåll. Ju mer innehåll = desto större möjlighet att inkludera fler nyckelord.

Tips – Så fixar du innehåll som rankar bättre på din hemsida


Du kan helt enkelt redigera dina befintliga sidor för att öka antalet ord.  Du även betala en copywriter för att producera ditt innehåll regelbundet. 

Här är mina 5 tips för att skriva bättre innehåll:

  1. Rikta ditt innehåll till din ideala kund

  2. Fokusera på dina kunders problem och hjälp dem att åtgärda dem

  3. Skapa användbart innehåll som utbildar din publik

  4. Skriv korrekt svenska där meningarna startar med stora bokstäver och avslutas med punkt

  5. Sluta prata så mycket om dig själv

7. Du har inga länkar med kvalitet som går till din hemsida


In-länkar är precis som de låter. LÄNKAR som pekar IN till din webbplats.
Kvaliteten och volymen på dina bakåtlänkar är ett starkt tecken på hur pålitlig din webbplats är. Sökmotorer tar hänsyn till det när de visar din hemsida i sina sökresultat.

Kvalitet är mycket viktigare än kvantitet när det gäller att få bakåtlänkar. En länk från en relevant webbplats i din nisch är mycket mer värdefull än 100 länkar från webbplatser av låg kvalitet.

Hur du kollar dina in-länkar 

Så här kontrollerar du din profil för in-länkar. Det finns några verktyg som visar vilka webbplatser som länkar in i din.
Gratisverktyget
Backlink Checker ger dig en lista över webbplatser som länkar tillbaka till din.
Betaltjänsterna
Open Site Explorer, Majestic SEO och Ahrefs  ger dig liknande mätvärden och visar vilka länkar som är dina mest kraftfulla.

Vanligtvis kan du genom en gratistest pröva om tjänsten passar dig före du köper.

Tips – Hur kan du skaffa dig fler länkar med hög kvalitet? 

Över tid kan du naturligtvis få några länkar från andra webbplatser. Det är dock inget du kan lita på.

Hur du får in-länkar

Om du fokuserar på att erbjuda värdefullt innehåll av hög kvalitet, kommer du att öka dina chanser att synas. Det förutsätter att innehållet på sidan är optimerat på det sättet som jag förklarade i steg 4 och 5. Då kommer fler att hitta din hemsida och vilja länka in till den.

Du kan också kontakta andra hemsideägare inom din bransch.  Fråga dem om de tillåter dig att skriva ett innehåll till deras webbplats och inkludera en in-länk i den. 

Förhoppningsvis kommer de att länka tillbaka till din hemsida. Hjälp dem genom att säga vilka nyckelord du vill skall ingå.

8. Ingen närvaro i social media 

Om du har en webbplats men inte använder sociala medier kan det påverka din sökmotorranking. Brist på sociala medier är ett annat tecken på att din webbplats kanske inte är lika trovärdig som dina konkurrenters är. På samma sätt som bakåtlänkar ökar förtroendet för dig genom ditt engagemang i sociala medier. I ett nötskal, ju mer social du är, desto bättre.

Hur granskar du din sociala medieaktivitet?


Använd
BuzzSuomo  där du skriver in din webbadress i deras sökfält och får se det mest delade innehållet på din hemsida. Det är en betald tjänst, men de kommer att visa dig lite information gratis.

Tips – Så förbättrar du din aktivitet på sociala media


Se till att du har sociala medieprofiler för ditt företag och att du uppdaterar dem regelbundet med länkar till din webbplats. Det vore bra att börja med Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn och Instagram om du inte redan har gjort det. De är de mest populära plattformarna för sociala medier.

Viktigt om sociala media:

  • Fokusera på att tillhandahålla konsekvent, högkvalitativt eller underhållande innehåll som gör att de delas vidare.

  • Dela ditt nya OCH gamla innehåll över dina sociala mediekonton.

  • Lägg till knappar för delning av sociala medier på din webbplats

  • Lägg till Tweetables i varje artikel för att öka engagemanget ytterligare.

9. Dåliga hemsidebyggare

Om du har byggt din hemsida själv med hjälp av DIY-webbplatsbyggare (som t ex mammas grannes flickväns sons bästa kompis…?) kan du få svårt att rangordna i sökresultaten.

Jag förstår lockelsen;  dra och släpp webbplatsbyggare ger ett enkelt och billigt sätt att skapa en webbplats inom några (nåja…) minuter. 

Men det finns ett problem! Det är sällan en DIY-webbplats hittas högpresterande  i sökresultaten.

Jag tror att det beror på att dessa verktyg skapar mycket överdriven kod som i slutändan kommer att påverka din webbplats. I längden blir det dyrare för dig att fixa din dåligt byggda hemsida än att göra rätt från början genom att använda proffshjälp.  

3 skäl till varför din DIY-webbplats kanske inte rankas bra:

  1. Ditt grundläggande SEO-innehåll är minimalt

  2. Dina webbsidor tar vanligtvis längre tid att ladda på grund av alla extra funktioner

  3. Du använder mycket färre SEO-plugins jämfört med andra plattformar

Vad kan du göra om du redan har en DIY-hemsida?

Gör ditt bästa för att optimera din webbplats med hjälp av de tidigare stegen i den här artikeln. Se till att nedladdningshastigheten för din hemsida är kortare än 5 sekunder.  

Bortsett från det finns det inte mycket du kan göra utan att bygga om hela sidan. Det är ett snabbt och enkelt sätt att förbättra din befintliga hemsida, men förvänta dig inte ett överflöd av trafik.

Om du älskar din DIY-webbplats men är orolig för att förlora stilen om du använder en professionell webdesigner –  var inte det.
De flesta webbdesigners kommer att kunna skapa en webbplats som ser likadan ut, men som är mycket mer effektiv.

10. Dålig laddningshastighet av sidan 

Google förväntar sig att din webbplats laddas snabbt eftersom det håller användare nöjda. Det betyder en nedladdningshastighet under 5 sekunder. Tar det längre tid än så kan du riskera att straffas av Google. Du straffas också av användarna som inte har lust att vänta på att din sida skall laddas, utan de väljer att ta sitt ärende någon annanstans.

Hur kan du kontrollera din sidhämtningshastighet?

Du kan ta reda på hur lång tid det tar att ladda din webbplats genom att besöka Gt Metrix och ange din URL.
Det ger dig en tid, och så länge tiden håller sig under 5 sekunder kommer du att vara OK.

 

Tips – Så kan du snabba upp nedladdningen av din hemsida?

Tillsammans med laddhastigheten, kommer GT-Metrix också att ge dig vilken poäng på 100, din sida uppnår. Det ger dig vilka exakta problem som finns  med din webbplats och som bör åtgärdas. Du kan sedan vidta relevanta steg för att förbättra din webbplats.

Detta kan innebära:

  • Använda webbläsarens cachning
  • Optimisering av bilder
  • Aktivera gzip-komprimering


Om det låter lite för tekniskt kan vi hjälpa till. Om du vill att vi ska hjälpa till så erbjuder vi en webbplats med snabbare hastighet . Kontakta oss gärna så fixar vi det.

 

11. Ett formellt straff (A Formal Penalty)


Inte för att förvirra dig men det finns en skillnad mellan “att få din webbplats straffad” och “att få ett formellt straff”.

Fram till nu har vi bara diskuterat frågor vilka får Google att inte lägga så stor vikt vid din webbplats. Men ibland kan Google utfärda ett formellt straff.

Att få din webbplats formellt straffad är sällsynt.  Men – om du har presterat bra i sökresultaten tidigare men inte längre gör det kan det vara ett tecken på att Google har vidtagit åtgärder mot din webbplats.

De 2 vanligaste sätten att få din webbplats bestraffad av Google är: 

  1. Överoptimering (på sidan/ on-page):
    Det betyder vanligtvis att du har försökt klämma in dina nyckelord i alla webbadresser, rubriker, titeltaggar, Alt-text osv. Den här typen av taktik är inte naturlig och fungerade förr men gör det inte längre. Genom att använda samma nyckelord på hela din webbplats kommer det att bli en röd flagga med sökmotorer.

  2. Onaturligt länkbyggande (utanför sidan/ off-page):
    Att få länkar tillbaka till din webbplats är viktigt, men du måste göra det på rätt sätt. Att köpa länkar, byta länkar, ha länkar av dålig kvalitet och onaturlig ankartext är ett annat sätt att få din webbplats straffad.

Hur ser du om din webbplats har fått ett formellt straff?

Logga in på ditt Google Search Console konto.
När du väl har valt din webbplats från listan kan du använda menyn till vänster för att navigera till:

Search Traffic > Manual Actions

Förhoppningsvis kommer det att stå “No manual web spam actions found,” vilket innebär att inga manuella webbspamhändelser hittades och du har INTE blivit bestraffad.

Tips – Så återhämtar man sig från ett formellt straff från Google


Om du har drabbats av ett formellt straff från Google är det INTE hela världen. Men det kräver din omedelbara uppmärksamhet.
Google kommer att informera dig varför de har straffat din webbplats. När du har åtgärdat det aktuella problemet kan du sedan skicka en ”begäran om omprövning” till Google. Google kontrollerar sedan att du har åtgärdat problemet. 

Om allt är OK tar de bort straffet.

För att sammanfatta

Det finns så många saker du kan göra för att förbättra din synlighet i sökresultaten. De flesta kan göras av dig själv utan att du behöver använda dig av ett SEO-företag.

Men det kräver att du vet hur din plan ser ut och anstränger dig för varje text och bild.
I slutändan är det så att j
u mer du förstår din webbplats, desto lättare blir det om du väljer att anställa någon senare i processen.

Nu är det din tur


Jag vill gärna höra från dig i kommentera nedan om vilka tips och råd du skulle vilja ha mer av!

Vilket är ditt första steg för din hemsida som kommer att förbättra din chans till att klättra till den första sidan i Google? Finns det saker du enkelt gör varje dag för att SEO-optimera webbplatsen? Nu när du har läst artikeln, förstår du bättre vad du behöver göra? 

Följ gärna mig på LinkedIn

Gillade du informationen? Dela gärna

Share on email
Email
Share on facebook
Facebook