6 punkter för användarupplevelsen – CHECKLISTA

Om du vill förbättra din webbplats användarupplevelse direkt, är här några snabba vinnande strategier du skall följa i en checklista med 6 punkter.

 

Checklista för att snabbt förbättra din användarupplevelse:

 

1. Syns dina call to action-knappar tydligt på sidan?

Call to action-knappar är knappar som säger “ladda ner nu” eller “kontakta mig” eller till och med  “klicka här” – knapparna skall få din slutanvändare att utföra något.
Du vill att kanpparna ska sticka ut, inte smälta in.
Gör dem en annan färg och lämna ordentligt med tom yta runt dem.

 

 

2. Är din hemsida uppdelad i sektioner?

Du vill bryta din startsida upp i sektioner, och varje sektion bör ha ett eget ämne (till exempel om en tjänst du erbjuder) och en tydlig uppmaning till handling.
Varje sektion kan innehålla text, bilder och/eller film – se bara till att de täcker en sak. Om du blandar ihop det tvingar du din slutanvändare att göra allt tankearbete som du borde ha gjort.
Resultatet är att din slutanvändare kommer att bli förvirrad och frustrerad lämna sidan.

 

 

3. Har du en sida för var och en av dina tjänster?

Kläm inte in alla dina tjänster på en enda sida.

Ha en sida för varje tjänst du erbjuder.
Finslipa på allt som har att göra med den tjänsten – vanliga frågor, kostnader, processer, fördelar, översikt, vittnesmål etc.

 

 

4. Ger du tydliga namn för områden på din webbplats?

En hel del sidor eller avsnitt på din webbplats har standardnamn som “Om  oss”  eller “Blogg”.
Så kalla det inte “Min resa” istället för “Om”, eftersom din slutanvändare inte kommer att ha en aning om vad du syftar till. Detsamma gäller för dina tjänster. Ge tjänsterna tydliga uttryck så att de blir lätta att förstå för dina användare när de läser dem i din webbplats huvudmeny.
De skall inte vara särskrivna eller pretentiösa !

 

 

5. Har du en irriterande, invasiv pop-up?
Om ja, få bort den!

Tänk dig att du surfar i en butik och en butiksbiträde trycker dig på axeln. ‘KAN JAG FÅ DIN E-POSTADRESS!’ Du skakar på huvudet, men hon följer dig runt i butiken upprepa samma sak. “KAN JAG FÅ DIN E-POSTADRESS!?”

Det motsvarar en irriterande popup som inte kommer att försvinna.

Du skulle lämna butiken, va?

 

 

 

6. Följer dina sidor en konsekvent design? Eller är alla sidor olika?

När vi använder hemsidebyggare eller kommer igång med lite fiffig kodning kan det vara frestande att lägga till våra stilar och layouter på varje sida. Men om det inte finns någon konsekvens i designen, då det bara kommer att bli förvirrande för din slutanvändare.

Så håll din sidas mönster till ett konsekvent utseende.

 

 

 

Gillade du informationen? Dela gärna

Share on email
Email
Share on facebook
Facebook