Finns det en favicon på din skolas webbplats?

Använder din skolas webbplats en favicon?  

Jag har alltid omkring minst 20 flikar öppna i Chrome.

Det som hjälper mig att hålla reda på vilka flikar som är vilka är de små ikonerna som kallas favicon.

Nedan tittar vi närmare på vad favicons är.

Sedan tittar vi på hur du kan skapa en sådan i WordPress och lägga till den på din webbplats.

Ikonen som heter favicon är den lilla ikonen som ska ligga bredvid skolans namn uppe i webbläsarens flik. På olika sätt representerar faviconen din skolas digitala skolgård – webbplatsen.

Det främsta syftet med ikonen är att skapa igenkänning och underlätta för besökaren att hitta rätt bland flikar och bokmärken. Därutöver bygger den skolans  varumärke.

Därför blir faviconen än viktigare för alla aktörer som vill vara seriösa och sticka ut.
Och visst, det kan ses som en liten detalj, men i ett sökresultat vill du ta alla chanser att öka din seriositet och driva in relevanta googlare till din webbplats och därigenom till din skola, eller hur?

 

Vad är en favicon?

I moderna webbläsare syns en sajts favicon till vänster på dina flikar, i koppling till dina sparade bokmärken,

Faviconen kan vara i många olika filformat, men de vanligaste är ICO, PNG, JPEG eller SVG.

Bilden för faviconen är väldigt liten, 16×16 pixlar, och kan därför inte innehålla så mycket detaljer. Men det är en bra idé att använda hela, eller i alla fall en del av sin skolas logotyp som favicon.

 

Varför är det viktigt att din skolas webbplats använder en favicon – vad är dess värde?

Historiskt sett har de största anledningarna till att implementera en favicon på sin skolas webbplats varit branding- och användarrelaterade. Men även att en favicon gör det enklare för användarna att hitta tillbaka till din skolas webbplats när de exempelvis flyttar runt sin uppmärksamhet i ett hav av olika flikar när de kollar efter en skola att söka till.

Detta i sig enbart, motiverar en implementation av en favicon på din webbplats, speciellt om du väger nyttan mot hur enkel själva implementationen faktiskt är, men i och med vissa omständigheter kan faviconen nu tillskrivas ett ännu större värde.

 

En ändring av den mobila SERPen har ökat faviconens värde

60% av alla Google-sökningar görs på en mobil. Du som har hängt med i svängarna i SEO- och SEM-världen har möjligtvis redan noterat att de mobila sökresultaten nyligen genomgått en visuell förändring.

Den bakomliggande orsaken är högst sannolikt att Google optimerat för fler annonsklick genom att i högre utsträckning integrera annonserna med de vanliga sökresultaten, då detta är företagets primära inkomstkälla.

Googles annonser markeras numera med en liten annons-ikon samt hur vanliga sökresultat istället markeras av antingen sin egen implementerade favicon eller av en generisk jordglobsvariant.

 

Googles ändring har lett till ett ökat värde av en sajts favicon.

Ett par fördelar som en sajt som implementerat en snygg, tydlig och unik favicon kan åtnjuta sig, jämfört med en sajt som enbart förlitar sig på den generiska faviconen är:

  • Ökat förtroende – helst om skolans varumärke redan är relativt välkänt av allmänheten
  • Ökad synlighet – genom att särskilja sig från övriga sökresultat, på ett liknande sätt som är fallet vid rich snippets
  • Ökad klickfrekvens (CTR) till skolans webbplats – vilket är en positiv effekt i direkt koppling till ovanstående punkter
  • Potentiellt bättre ranking – p.g.a. den positiva användarsignal som en ökad CTR signalerar

 

Gör faviconen bra från början!

Den är otroligt liten och därför är det viktigt att den designas rätt så att den faktiskt ser bra ut i sin litenhet. Skolans ikon syns även i sökresultatet på Google när du använder mobila enheter. Men du kan fortfarande göra en duglig favicon på en lunchrast.

Kontrollera att du synligt kan urskilja faviconen och att det känns som att den symboliserar din skolas digitala skolgård – webbplatsen. Är det bra kontraster och färger som ger  känsla av att komma från skolan så har du kommit långt men lägg inte tid på att ta fram något som i sökresultaten inte kommer att vara i skolans stil, okej?

 

Hur faviconen implementeras beror på vilket CMS-system skolans webbplats är uppbyggd i.

 Så här lägger du till en favicon i WordPress

  •   Klicka på “Utseende” i vänsterspalten
  •   Klicka på “Anpassa”
  •   Klicka på “Webbplatsens identitet”
  •   Längst ner klickar du på “Välj ikon för webbplatsen”
  •   Välj en befintlig bild eller ladda upp en ny (lämpligt är att använda skolans logotyp)
  •   Beskär lämplig del av bilden
  •   Klicka på “Publicera”
  •   Klart!

 

Oavsett om du hör till skaran av skoladministratörer eller rektorer som redan implementerat en favicon på skolans webbplats eller ej, bör det nu åtminstone stå klart vad värdet av att ha en sådan och därmed också varför det bör göras en sådan.

👉 Avsaknad av favicon och flera andra vanligt förekommande förbiseende för den digitala skolgården behandlar jag i en Betakurs.
För första gången någonsin så kommer jag att lära en liten utvald grupp med studenter i en Beta-kurs som har innehållet: Hur du arbetar med skolans webbplats för att veta exakt hur den skall struktureras så du får din skolas digitala skolgård rätt ut- och lättarbetad omedelbart.


Det sparar dig tid, pengar och frustrationen av “VARFÖR fungerar inte det här?!”

 

👉Välkommen att skicka mig ett DM om du vill veta mer om den här speciella BETAkursen.

 

//Jessica

 

 

#fnitter #grundskola #gymnasieskola #skola #förskola #gymnasiet #wordpress #webbdesigner #WebbDesigner #fnitteroco #DinSkolasDigitalaSkolgard

#NarDinHemsidaBehoverMerEnBaraYta

 

Gillade du informationen? Dela gärna

Är din webbplats redo att locka nya kunder och öka försäljningen?

Ladda ner min ultimata FUSKLAPP
– 30 sätt hemsidan tar ditt företag till högre höjder