Så här gör du den perfekta hemsidan

Vill du veta en hemlighet?

Din webbplats handlar inte om dig.

Det är svårt att greppa, eller hur? Även för oss webbdesigners. (Egentligen är webbdesigners de värsta syndarna i att få sina webbplatser att handla om dem.)

De flesta företagare fokuserar vanligtvis enbart på en sak: hur hemsidan ser ut.
Vi vill att det ska se bra ut. Varför? 

 

För om vår webbplats ser bra ut ser vi bra ut. (Tror vi)

 

Men alla måste komma ihåg att även om det är ett snyggt yttre så behöver det inte betyda att innehållet är helt toppen.

Den största anledningen till att webbplatser misslyckas STORT är fokus på utseendet. Det blir problematiskt när du funderar på hur underbar och snygg din webbplats är medans dina besökare till hemsidan tänker vem i helvete det här är, vart ska jag gå och hur kan den här personen hjälpa mig?

Om besökaren inte får svaren på en sekund kommer de att trycka på bakåtknappen. Och du förlorar en potentiell kund.


Ingen mängd skönhet kan förhindra det. Inte ens din snygga hemsida.

 

Den perfekta webbplatsen är en balans mellan 9 viktiga områden

Utseendet på din hemsida är viktigt, men det räcker – det behövs mer ingredienser.

En bra hemsida är en som engagerar besökaren att stanna kvar och leder till försäljning av dina produkter och tjänster. Hemsidan behöver ha en balans mellan nio viktiga områden.
Många webbplatser fokuserar enbart på ett eller två områden men det är väldigt få som kommer att spika alla nio.

Dessa element måste fungera i perfekt balans. För mycket fokus på SEO kan innebära att din kopia är platt och tråkig. På samma sätt innebär för mycket fokus på kreativ kopia att din användare (och sökmotorer) kanske inte förstår vad du pratar om. För mycket fokus på utseende, innebär ibland att användaren och deras upplevelse glömmas bort.

 

Den ultimata guiden till din perfekta hemsida

I det här blogginlägget ska jag berätta vad dessa 9 viktiga områden är och hur du kan förbättra dig inom alla nio områdena.

Ingen kan få dessa områden 100% rätt hela tiden eftersom ingen hemsida någonsin är klar eller perfekt. Genom att vara medveten om dessa områden och förbättra dem kommer du att se mycket bättre resultat från din hemsida, dvs. fler besökare och mer försäljningar!

 

9 nycklar där allt handlar om användarvänlighet som kommer att göra din webbplats framgångsrik 

Det här är stor sak. Om dina användare inte vet vad de ska göra på din webbplats kommer de att trycka på bakåtknappen inom några sekunder.


Du har bara 3 (tre, three, trois, drei, tres) sekunder på dig att fånga besökarens intresse när de kommer till din hemsida.

Vägled och hjälp dina användare dit du vill att de skall gå.
Har du sett “Trollkarlen från OZ”? För att hitta vägen till Smaragdstaden så är vägen dit tydligt gulmålad. 


Det är så tydlig du behöver vara i innehållet och funktionen på din webbplats.


Även om det verkar självklart för dig vad du ska göra, kom ihåg att du lever och andas ditt företag. Dina besökare till webbplatsen gör det inte.
Dina besökare behöver att du har gjort en så tydlig väg för dem att de själva kan följa uppmaningen “Follow the Yellow Brick Road”!

 

Varför misslyckas de flesta företag med att göra hemsidan användarvänlig? 

 

Det finns två huvudsakliga skäl till varför användarupplevelse inte finns för besökarna …

 

  1. Användarupplevelse är inte inplanerad i processen att bygga webbplatsen
  2. Vissa människor är mer intresserade av hur deras hemsida ser ut

Den första kan hanteras genom att skaffa kunskap om vad som utgör bra användarvänlighet. Då får enkla förändringar göras på din hemsida. 

Det andra skälet är svårare att förklara.

 

Vi vill alla att vår hemsida skall vara snygg. Men ibland blir vi så besatta av skönhet att våra hemsidor inte är mer än konstverk – de är trevliga att titta på och beundra men de gör ingenting för att inspirera till handling.

 

När du skapar en hemsida behöver du en bra balans mellan utseende och användarvänlighet. Du kan skapa en unik, vacker eller minnesvärd hemsida genom dina bilder, branding, ikoner, logotyp, teckensnitt och färger. Men när du tar dig bort från en hemsidas standardlayout kan du stöta på problem.

Typiska industrier som kämpar med detta tenderar att vara mode, skönhet, arkitektur, designers – alla som är kreativa, i huvudsak.

 

 

Här får du en gratis checklista i 9 punkter för att snabbt förbättra din webbplats användarupplevelse

Om du vill förbättra din webbplats användarupplevelse direkt, här är några snabba saker du kan göra …

 

  1. Sticker dina call to action-knappar ut på sidan?

Call to action-knappar är knappar som har uppmaningar till besökarna: De säger “ladda ner nu” eller “kontakta mig” eller till och med “klicka här” Knapparna får slutanvändaren att göra något.
Du vill att de ska sticka ut, inte smälta in.
Gör dem till en annan färg och lämna gott om vitt utrymme runt dem.

 

  1. Är din hemsida uppdelad i sektioner?

Du vill dela upp din hemsida i sektioner, och varje sektion bör ha sitt eget ämne (till exempel om en tjänst du erbjuder) och en tydlig uppmaning till handling. Varje sektion kan innehålla text, bilder och/eller filmer – bara se till att de enbart täcker in ett område åt gången. Om du misslyckas med att vara klar och tydlig så kommer din slutkonsument att bli förvirrad.

 

  1. Har du en enda sida för alla dina erbjudanden?

Träng inte ihop alla dina tjänster på en enda sida. Ha en sida för varje tjänst du erbjuder och finslipa allt som har att göra med den tjänsten – vanliga frågor, kostnader,  processer, fördelar, översikt, vittnesmål etc.
Du skall ha gjort allt arbete för dina kunder före de ens visste om att de ville veta det du berättar för dem.

 

  1. Har du tydliga namn för alla områden på din webbplats?

Många sidor eller avsnitt på din webbplats har standardnamn som “Om” eller “Blogg”. Så kalla det för de uttrycken och säg inte “Min resa” istället för “Om”. Din slutanvändare har inte en aning om vad det betyder.
Samma sak med dina tjänster, gör dem tydliga så att det är enkelt att förstå namn i din huvudmeny – De skall inte vara särskrivna eller pretentiösa!

 

  1. Har du en irriterande, invasiv pop-up? Om ja, gör dig av med det!

Föreställ dig att du surfar i en butik och en butiksassistent knackar dig på axeln. “KAN JAG FÅ DIN E-POSTADRESS!” Du skakar på huvudet, men hon följer dig sedan runt i butiken och upprepar samma sak. “KAN JAG FÅ DIN E-POSTADRESS!”

Du skulle lämna affären, eller hur? Det motsvarar en irriterande popup som inte kommer att försvinna.

 

  1. Följer dina sidor en konsekvent design? Eller är alla olika?

 

När vi använder webbplatsbyggare eller kommer igång med lite fiffig kodning kan det vara frestande att lägga till våra stilar och layouter på varje sida. Men om det inte finns någon konsekvens i designen kommer det bara att förvirra din slutanvändare.
Så var konsekvent i din design av sidorna på webbplatsen. Kontrollera till exempel att servicesidorna följer samma layout.

 

  1. Använder du relevanta bilder som stöder texten?

 

Dina bilder ska återspegla vad texten förmedlar och vice versa. Helst kommer dessa bilder att vara på dig och ditt team och inte bara köpefoton sk. stockfoton.

Du måste säkerställa att alla dina foton får användas på din hemsida. Annars kan det komma en dyr räkning från en person som äger rättigheterna till bilden.

 

  1. Är ditt innehåll tillgängligt?

 

Var inte den personen som döljer en del av sitt innehåll i utbyte mot en e-postadress. Jag ser detta mer och mer. När du annonserar gratis innehåll, som ett blogginlägg, och sedan ber någon att mata in sin e-post i utbyte mot det, kommer det bara att irritera människor.

 

  1. Är dina interna/externa länkar understrukna eller djärva?

 

Om du länkar i texten är det en bra idé att göra länkarna understrukna och ha en annan färg eller fetstil. Detta gör det supertydligt för slutanvändaren att det är en extern länk.
Det sparar dem att av misstag missa det; eller att de oavsiktligt klickar på länken!

 

Kolla igenom din hemsida och se om den redan är perfekt eller om du har användning av några av mina tips. Berätta gärna vad som förvånade dig mest med listan.

 

 

Gillade du informationen? Dela gärna

Share on email
Email
Share on facebook
Facebook