Varför ditt nystartade företag skall spendera lite pengar på hemsidan

 

Varför ditt nystartade företag INTE skall skaffa en dyr hemsida

 

Kalla mig galen men det sista helt nya företag bör göra är att spendera tusentals kronor på att bygga en ny webbplats.

Jag driver en webbdesignbyrå och debiterar tusentals kronor för att bygga webbplatser. Du kanske tycker att jag beter mig underligt som försöker att avskräcka nystartade företag från att investera i FNITTER&Co. 

Men det finns ett skäl för galenskapen.

Det här är inte infall som jag fått och kommit på helt plötsligt. Vid varje telefonsamtal eller förfrågan jag får nu så frågar jag: Har du ett helt nytt företag?

Vad menar jag med helt nya företag?

 

Jag definierar ett helt nytt företag som sådana där företagarna aldrig har ägt ett företag tidigare. 

FNITTER&Co. designar ofta webbplatser för företagare som startar ett nytt företag, men det är lite annorlunda. När jag pratar om helt nya företag menar jag människor som är helt nya i affärer.

Litar jag inte på nya företagare?

Det är klart att jag gör!

Alla börjar som nyföretagare. Jag började som nyföretagare. Det handlar inte om att inte tro på ditt företag. Det handlar om att jag skulle göra dig en björntjänst.

När FNITTER&Co. startade min första verksamhet investerade jag tusentals kronor i en webbplats och jag gjorde ENORMA fel som kostade mig mycket både ekonomiskt och känslomässigt. Men allt blev bra till slut. 

Men just då skulle jag ha uppskattat att någon varit ärlig med mig och berättat: Att investera tusentals kronor i en webbplats just nu kanske inte är det som fungerar bäst för dig.

Jag ska berätta mer om varför det är en mindre bra idé att investera en enorm summa pengar på en ny företagswebbplats.

 

1. Du måste testa din idé

Idéer är underbara, eller hur? Ibland dyker de bara upp i våra huvuden vid de mest olämpliga tiderna (vanligtvis när du inte har en penna; eller när du skall sova),  och idéerna startar en eld inom oss.

Du kanske tror att du har en bra idé, men förstår folk helt vad du erbjuder? Är de villiga att betala dig pengar för det? Är verksamheten livskraftig på lång sikt? Du måste testa din idé först.

 

Så här testar du din företagsidé

1. Börja med att bygga en billig webbplats

Japp. Det är vad jag rekommenderar!

Faktum är att du kan läsa med om det jag berättar om billiga webbplatser i mitt blogginlägg här: 5 sätt att skaffa en webbplats billigt

2. Ta tag i sociala medier, innehållsmarknadsföring, e-postmarknadsföring och SEO

Tänk på din webbplats som hjärtat i ditt företag, men du måste fortfarande ge näring så att det kommer blod till hjärtat!
Det är här dina marknadsföringsinsatser kommer in i tiden.
Nu är det dags att lära sig så mycket du kan, skapa ett surr om ditt företag och driva trafik till din webbplats.

3. Utvärdera

När du har kommit igång med alla dessa saker är det lättare att utvärdera hur framgångsrik din företagsidé är. Oftast stannar företag kvar inom samma bransch men de finslipar sitt erbjudande till att bli något mer eftertraktat för sin målgrupp. Företagen erbjuder ofta mer riktade tjänster så att det skapas en spetskompetens inom deras nisch.

Jag tänker inte ljuga, när jag startade FNITTER&Co. kände jag mig överväldigad av all information där ute.

Det är därför det är bra att starta långsamt utan pressen att spendera enorma summor pengar på en ny webbplats.

2. Saker kommer att ändras

Företag utvecklas ständigt, men ingenting förändras så snabbt än under de första tolv-arton månaderna av din verksamhet.
Föreställ dig att du investerar mycket pengar i ditt företags webbplats, bara för att inse att ditt företag behöver förändras några månader senare?

Du kanske tänker att det inte är en så stor grej, att “jag bara ändrar texten på min webbplats”, eller hur?

Fel.

Vilken bra webbplats som helst (och i synnerhet en som kommer att kosta dig massor med pengar!) bör vara uppmärksam på vissa nyckelfaktorer.


Nyckelfaktorer som troligtvis kommer att ändras tidigt i din företagsresa

  • Din målmarknad

Inte bara din målgrupps ålder, kön och plats förändras, utan andra saker också. 

Djupare saker. 

Saker som vilka problem dina kunder står inför; vad är deras slutliga mål; vad är deras största rädsla?
Din webbplats bör utformas på ett sätt som tilltalar din målmarknad direkt.

 

  • Dina viktigaste tjänster

Som jag sa tidigare byter många företagare ut sitt erbjudande inom de första tolv-arton månaderna.
De skalar ofta ner och blir mer nischade. 

 

  •  Vad du vill att besökarna på webbplatsen skall göra

Det är inte alltid så enkelt som att säga till besökarna av webbplatsen: “Köp nu!!”.

Ofta behöver dina blivande kunder lite mer uppmuntran för att investera i dig. Därför uppmuntrar jag mina kunder hos FNITTER&Co. att tänka på sina användares resa

Skall de registrera sig på din e-postlista först till exempel?
I så fall måste varje sida vara inriktad på denna åtgärd.
Det skall aldrig vara mer än tre steg för en besökare till din webbplats att nå sitt mål.

Detta är bara några exempel på vad jag tar hänsyn till när jag bygger din webbplats.
Det är mycket mer som ingår i det.


Förutom ett långt samtal jag har med mina kunder så genomför jag min egen analys också.

Så om du inte är tydlig i svaren på dessa frågor är sannolikheten stor att du inte är redo att investera i en webbplats.

Och det är okej! 

 

Det förväntas att inom de första tolv månaderna av sin verksamhet kommer dessa saker att förändras.
Om du har en webbplats professionellt utformad innan dess kan du upptäcka att du behöver spendera pengar igen för att rätta till det, eller så kommer din webbplats inte att tilltala din målmarknad. Den genererar inte någon avkastning.

Hur som helst, webbplatsen blir inte framgångsrik.

 

3. Trycket minskar på att ditt företag genast skall vara framgångsrikt

Jag underskattar aldrig kostnaden för webbplatspaket. Ofta är det en stor kostnad för de flesta småföretagare, så de måste vara säkra på att de kan tjäna tillbaka pengarna. 

Sannolikheten är stor att investeringen av tusentals kronor i din nya webbplats kommer att göra ett hål i ditt företags budget.

Du kanske tror att du inte bryr dig för att “vi har pengar att spendera!”

 

Jag bryr mig faktiskt även efter jag fått betalt.

Du kan inte nå framgång enbart från en snygg webbplats och jag vill att mina kunder ska bli framgångsrika.
Dagarna med att “bygg en webbplats och vi får genast kunder” är verkligen över. 

Om du, utan kunskap om innehållsmarknadsföring, marknadsföring på sociala medier, e-postmarknadsföring eller SEO bakom dig  investerar i en webbplats direkt har du redan gått tusentals kronor back.

Du måste spendera din tid på att lära dig om dessa marknadsföringsverktyg.

Om du idag har en befintlig plattform bakom dig, har du en fördel. Du vet redan hur du marknadsför ditt företag och hur du använder ett CRM (innehållshanteringssystem).
Du vet exakt vad du säljer och vem din målgrupp är. Du kanske till och med har byggt upp en lojal publik redan.
Detta minskar pressen när du investerar i en ny webbplats eftersom du kan fokusera på det som du är proffs på: ditt företag.

 

4. Du måste bestämma vem du är

Om du ska investera mycket pengar i en webbplats måste du förstå vem du är och vad du står för.

Före jag bygger din webbplats ber jag att du beskriver ditt varumärke med vissa ord som fräcka eller roliga, djärva eller innovativa. Hur du positionerar dig på marknaden informerar allt från design, bilder och copy.

Även om du tror att du har bestämt dessa, skulle du bli förvånad över hur mycket ditt företag kommer att förändras. 

Denna process tar tid, och det finns mycket du behöver tänka på när det gäller varumärke. Naturligtvis inkluderar detta din logotyp, teckensnitt, färger, varumärke och stil. Men det är också din tonfall (dvs hur du talar till din publik).

Är du formell eller informell? Införlivar du humor? Har du en undervisande relation med din publik eller är det mer av en vänrelation?

Det tar tid att utmejsla ditt varumärke, och det är ingen idé att ha en webbplats utformad om du inte har övervägt vem du är och hur du presenterar dig för din målmarknad.

 

Sammanfattning

Nyligen kontaktade en kund mig om att få en webbplats utformad för sitt företag. Han var en helt ny företagare, och istället för att ta hans pengar har jag rekommenderat honom att skapa en webbplats själv.

Förstå mig rätt, jag säger inte att jag är ett helgon. Jag vill att mina kunder ska vara på samma sida som mig: Med en stark känsla för vilka de är och beväpnade med den kunskap de behöver för att skapa en framgångsrik verksamhet. 

Han var tacksam för mitt råd, och jag är ganska säker på att när han är redo, kommer han tillbaka till FNITTER&Co.

Framgångsrika kunder är nöjda kunder, och de är mycket mer benägna att lita på mig, arbeta med mig och rekommendera FNITTER&Co. i framtiden om de deras webbplats hjälper deras företag till framgång.

Över till dig

Har du någonsin investerat tusentals kronor i en helt ny webbplats? Hur upplevde du att processen att utveckla webbplatsen?
Kanske den här artikeln har fått dig att tänka två gånger om du verkligen skall investera tusentals kronor redan nu?
I vilket fall så vill jag gärna veta hur dina tankar går.

 

Gillade du informationen? Dela gärna